PROIECT
DIDACTIC
Propunător:
Grigoraşi Lavinia
DATA: 30.11.2012
GRUPA: mijlocie
DOMENIUL EXPERIENȚIAL: Limbă și Comunicare
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Educarea limbajului
TEMA ACTIVITĂȚII: Audierea
unui text epic; valorificarea mesajului educativ
SUBIECTUL ACTIVITĂȚII: „ Şoricelul cel prostuţ”
de S.Marşak
MIJLOC DE REALIZARE: povestirea educatoarei
TIPUL ACTIVITĂȚII: predare-învățare
SCOPUL ACTIVITĂȚII: Familiarizarea
preșcolarilor cu textul epic, exersarea deprinderii de a asculta
cu
atenție expunerea educatoarei și de a preciza apoi conținutul de idei cu
ajutorul
suportului intuitiv;
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
O1 – să aculte cu
atenție expunerea educatoarei pentru a reține personajele,
cadrul în care se desfașoară acțiunea, succesiunea evenimentelor;
O2 – să redea cu ajutorul suportului
intuitiv conținutul de idei al poveștii,
folosind o exprimare clară, corectă, coerentă;
O3 – să reproducă sunetele specifice fiecărui
personaj al povestii;
O4 – să
alcătuiască propoziţii simple despre personajul din poveste.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
a) metode si procedee:
conversația, explicația, narațiunea, elemente de problematizare, învațarea prin
descoperire; jocul.
b) material didactic:
set de planse reprezentand momentele subiectului, stimulente;
c) material bibliografic:
·
Antonovici,
Ş., Mitu, F, Metodica activitãţilor
de educare a limbajului, Ediţia a-2-a revizuitã, Editura Humanitas
Educaţional, Bucureşti, 2005;
·
Dumitrana,
M., Educarea limbajului în învãţãmântul preşcolar, Editura Compania,
Bucureşti, 1999;
·
Hobjilã,
A., Elemente de didacticã a activitãţilor de educare a limbajului (etapa
preşcolaritãţii), Institutul European, Iaşi, 2008;
d) forme de organizare: frontal, individual;
e) durata activitatii: 20-
25 min.
ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII:
-
Se va
aerisi sala de grupa;
-
Se va
pregăti suportul cu planșele reprezentând conținutul de idei al povestirii;
-
Se
vor aranja scaunelele in forma unui semicerc pentru a asigura o buna
vizibilitate asupra materialului intuitiv;
-
Se va
asigura intrarea organizata a copiilor in sala de grupa si ocuparea locurilor
pe scaunele.
Nr.
Crt
|
SECVENŢELE ACTIVITĂŢII
|
OB.
OP.
|
CONȚINUT INSTRUCTIV-EDUCATIV
|
STRATEGIA
DIDACTICĂ
|
EVALUA-RE
|
|||
METODE ȘI PROCEDEE
|
MAT.DID.
|
FORME DE ORG.
|
TIMP
|
|||||
1.
|
INTRODUCE- REA ÎN ACTIVITATE
|
Se va face prin tranziția “Şoricelul Dominic”– intonare cântec.
Copii vor intona cântecul și vor executa
mișcările sugerate de textul cântecului.
|
- jocul
|
3’
|
- evaluarea deprinderii de a intona un cantec în
colectiv
|
|||
2.
|
ANUNTAREA TEMEI SI PRECIZAREA OBIECTIVE-LOR
|
Povestea pe care va voi spune-o astazi ne
prezintă ce s-a întamplat cu şoricelul nostru care era tare mofturos.
Povestea se numește „Şoricelul cel prostuţ” și e scrisă de S.Marşak
-
Voi
cunoașteți și alte povești în care printre personaje se aflau şoricei?
-
Cum
se numeau ele?
Se vor preciza cateva sarcini pentru copii: sa
asculte cu atenție pentru a afla unde și când se petrece actiunea, care este
personajul principal, intamplarile prin care trece el, pentru ca în final
să-și exprime părerea în legatură cu acesta.
|
- explicația
-conversația
|
frontal
|
3’
|
- verificarea deprinderii de a asculta
explicatia educatoarei;
- verificarea capacității de a face corelații cu
teme ase-mănătoare din poveș-tile cunos-cute
|
||
3.
|
DIRIJAREA ÎNVĂȚĂRII
-- Nararea poveștii de către educatoare
|
O1
|
Voi expune povestirea cât mai sugestiv, respectând: intonaţia, pauzele, ritmul
vorbirii, modificãrile vocii în funcţie de personajul ce vorbeşte ori
situaţia prezentatã, în succesiunea logică a faptelor și după următorul plan
de idei:
|
- naratiunea
- explicatia
|
Planșe sugestive pentru momentele
subiectului
|
frontal
|
7’
|
- verificarea capacitatii de a urmari cu atentie
naratiunea educatoarei
concomitent cu observarea suportului intuitiv
|
4.
5.
|
OBȚINEREA PERFORMANȚEI -
Fixarea conținutului de idei
ASIGURAREA RETENȚIEI ȘI
TRANSFERULUI
– Valorificarea mesajului educativ
|
O2
O3
O4
O3
O4
|
Voi verifica modul de intelegere a continutului,
folosind materialul intuitiv, stabilind cu ajutorul copiilor, episoadele
povestirii în succesiunea lor logică.
Voi valorifica mesajul etic si moral prin
comentarea faptelor personajelor:
-V-a plăcut povestea?
Aş vrea să văd cât aţi fost de atenţi.
-Despre cine este vorba în poveste?
-Cum era
şoricelul?
-De ce era şoricelul prostuţ?
-Cine era şoricioaica bătrână?
-La cine a alergat mai întâi şoricioaica
să cheme să fie dădaca şoricelului?
-I-a plăcut şoricelului cum i-a cântat
raţa?
-Ce a făcut mama şoricelului văzând că
şoricelului nu ia plăcut cum
cânta raţa?
Pe cine?
-I-a plăcut şoricelului cum cântă
broscuţa?
-Cine a venit apoi s-i cânte
şoricelului?
-Cum a cântat purcica?
-După purcică, cine a venit să legene
şoricelul?
-I-a plăcut şoricelului vocea iepei?
-Pe cine a mai chemat mama şoricelului
să vină, să-i legene copilaşul?
-Auzea şoricelul cum cânta ştiuca?
-De ce?
-Cine a fost ultima dădacă a
şoricelului?
-Cum a fost vocea pisicăi?
-A adormit şoricelul în timp ce-i cânta
pisica?
-Cum s-a terminat povestea?
Se va purta apoi o scurtă conversație cu privire
la mesajul educativ al povestirii:
-Ce credeţi că s-a întâmplat cu
şoricelul cel prostuţ?
-Credeţi că a făcut bine şoricelul că a
fost aşa de mofturos şi nu s-a mulţumit de felul cum i-a cântat mama lui?
-Ce l-a costat pe şoricel nemulţumirea?
-Deci trebuie să fim mulţumitori pentru părinţii
noştrii.
|
-conversația
- elemente de problemati-zare
-explicația
- învățarea prin descoperire
-conversația (euristică)
- învățarea prin descoperire
- elemente de problemati-zare
|
frontal
individu-al
frontal
individu-al
|
15’
5’
|
- verificarea capacității de a reține momentele
importante ale povestirii
-capacității de a analiza faptele și
comportamentele personajelor
- evaluarea capacității de exprimare corectă și
coerentă în propoziții clar formulate
-valorifica-rea gradului de înțelegere a mesajului
educativ al povestirii
|
|
6.
|
INCHEIEREA ACTIVITATII
|
a) fixarea temei : Ce poveste ati ascultat astazi? ( solicitarea
unui alt titlu pentru povestea audiata)
b) se vor face aprecieri individuale si
colective cu privire la participarea la activitate.
|
-conversația
|
Stimu-lente
|
frontal
individu-al
|
1’
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu